Friday, November 11, 2011

10-11-11

Tjenare! :) Idag har det också varit en vanlig dag förutom att vi hade två stycken assemblys i gymmet. En assembly är som en föreläsning med videor o bilder o sång. Den första var för Juniors och Seniors angående college och arbete, vilket jag egentligen inte behövde gå på haha! Det var en rolig man som snackade i 45 minuter. Han reser runt usa och föreläser om hur viktigt college är för ett bra jobb i framtiden. Det var riktigt roligt! OCH jag satt bredvid en snygg kille, yaay! Efter den föreläsningen så var det en 95-årig man som talade om hans upplevelser i andra världskriget. Det var riktigt interessant och det var en väldig tacksam stämning inne i gymmet. Utan folk som honom så hade usa inte varit vad det är idag!

Okay, så jag har en jätte rolig/konstig/interessant/annorlunda sak att berätta!
Jag och min värdmamma satt i bilen på väg till en Cross Country meet för några veckor sedan. Vi snackade om allt mellan himmel och jord. Vi kom in på ämnet kvinnor, graviditet, abort och som sedan ledde till kvinnlig omskärelse och som sedan blev till manlig omskärelse. Då sa hon "jag är glad att jag fick två tjejer istället för en pojke, för jag skulle inte viljat att behöva ta beslutet om att omskära honom." Va?! Tänke jag då. Det blev tyst för en stund.. först trodde jag att det kanske ingick i religionen här, att man omskär pojkar precis som judar och muslimer gör. Jag frågade då henne om det var religöst, men det var det inte. Faktum är att det inte är religöst alls utan att det bara är en sak man gör för att det anses vara äckligt om man inte gör det, och om en pojke inte är omskuren så blir han mobbad för det. Jag var förstås helt chockad och sa att jag absolut inte hade varit med om det i Sverige. Hon berättade att cirka 80% av alla män i usa är omskurna när dom föds utan religös anledning. De störst omskurna folket på jorden är muslimer, efter det amerikaner. Kan ni tänka er det? Herregud! Min värdmamma bestämde sig efter det att kolla upp hur det var i Sverige. Hon såg då att det är så gott som olagligt att omskära pojkar vid födsel om det inte är för en hälsorisk.  Hon blev då jätte chockad och tyckte det var konstigt, precis som jag tyckte det var sjukt konstigt att det var tvärt om. Här får man frågan direkt vid födsel: "vill du ha din pojke omskuren?" 80% av alla föräldrar här svarar alltså ja på den frågan. Galet tycker jag! Det finns säkert både för- och nackdelar med det, men enligt mig så tycket jag att en kille ska ha rätten att bestämma det själv. Vid födsel kan en bebis varken säga ja eller nej, så jag tycker att man isåfall ska vänta tills han kan bestämma själv. Men grupptrycket är så stort så alla tänker inte ens på att inte göra det. Interessant! Det var verkligen en kulturchock jag fick :) Min värdmamma höll med om det, och hade aldrig tänkt på detta innan. Vi berättade det också för min äldsta värdsyster och hon blev också chockad av att knappt inga svenska män är omskura.

Check this out;
http://www.circumstitions.com/USA.html
Som tur är så finns det ingen data om Ohio, jag vill inte veta hur många procent det är haha!!!

Aja, roligt med lite kulturchockar ;)
Ingen skola imorgon förresten, skönt!
See yaaaa <3

2 comments:

  1. Hej!
    Mitt namn är Fanny Markstedt. Jag är för nuvarande utbytesstudent i NZ. Jag skriver som projektarbete en bok om livet som utbytesstudent. Boken kommer att ha ett inslag som heter ”studenter berättar” där studenter i olika länder svarar på ett par frågor och eventuellt finns med på en bild. Jag undrar om du kunde tänka dig att ställa upp och svara på ett par frågor? Kan du tänka dig detta, skicka ett mejl till Fanny@markstedt.se så återkommer jag framöver.
    Skulle du kunna ställa upp skulle det vara till stor hjälp för mitt projekt!
    Med vänliga hälsningar Fanny

    ReplyDelete